Bedrijven moeten meer inzicht geven in digitale veiligheid

digitale veiligheidBedrijven zouden in hun jaarverslag moeten aangeven hoe de digitale veiligheid van hun bedrijf eruitziet, meldt Dick Berlijn, bestuursadviseur bij Deloitte. Volgens hem kan elk bedrijf kostbare data verliezen. “Voor klanten, maar ook voor potentiĆ«le investeerders, is het belangrijk te weten welke inspanning een bedrijf verricht om de kwetsbaarheid van zijn netwerken te verminderen”, stelt Berlijn.

 

Berlijn meent dat er ook een disciplinerende werking van het op orde brengen van de beveiliging uitgaat. “Het onderwerp wordt daardoor een kwestie die in de bestuurskamer wordt besproken.” Volgens Berlijn kennen bestuurders hun bedrijf nu nog onvoldoende en is het belangrijk dat ze weten welke onderdelen wel en niet beschermd moeten worden.

 

Bedrijven hebben steeds meer last van cyberaanvallen, maar banken en bedrijven in de olie- en gasindustrie hebben hun zaken al goed op orde. “Criminelen richten zich nu meer op andere ondernemingen, waar het gevoel van urgentie te wensen overlaat”, aldus Berlijn. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat onder andere de detailhandel, hightechindustrie en e-commerce rekening moeten houden met een toenemend aantal cyberaanvallen.

 

Bron: artikel in het Het Financiƫle Dagblad.

Posted in Nieuws